tiistai 15. syyskuuta 2015

9. päivä - Oppimisen ja osaamisen arviointi

Päivän ydinsisältö: Miten arvioin oppimista ja osaamista ammatillisena opettajana?

1. Mitä arviointi on ja miten arvioidaan?
2. Millainen arviointi edistää oppimista?
3. Mitä arviointimenetelmiä opettajalla on käytössä?

Opin arviontiperusteista, että ne poikkeavat perusteiltaan ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun välillä. Ammattikoulussa on annettava arviointi sekä oppimisesta että osaamisesta. Palautteen antaminen säännöllisesti on osa prosessia.

Oppimisen arviointi toisella asteella on opiskelijan tukemista, motivoimista ja ohjaamista ammattitaitovaatimusten ja tavoitteiden saavuttamisessa. Myös oppimisen etenemisen seuraaminen on olennaista. Opin myös sen, että oppimisen arviointiin kuuluu oppijan itsearviointitaidon kehittäminen, jossa oppija arvioi oppimistaan tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten sekä osaamistavoitteiden ja arviontikriteerien perusteella.

Tavoitteena on, että oppija tietää, mitä hän jo osaa ja mitä vielä täytyy oppia, jotta saavuttaa tutkinnon osan osaamistavoitteet. Oppimisen arvioinnin avulla tehdään muutoksia opintoihin, jotta tavoite saavutetaan.

Oppisen arviointiin on useita eri menetelmiä, kuten:
  • Itsearvionti
  • SWOT-analyysi
  • Vertaisarviointi
  • Portfolio
  • Kirjalliset tehtävät
  • Ryhmätehtävät
  • Käytännön tilanteet
  • Aukkomoniste
  • Tentti
Osaamisperusteisuus arvioinnissa on syrjäyttämässä perinteistä arviointia. Osaamisperusteisessa arvioinnissa arvioidaan itse osaamista, ei niinkään osallistumista. Esimerkiksi opinnoista ei myönnetä hyväksilukuja sen perusteella, mitä on aikaisemmin opiskellut, vaan sen perusteella mitä osaa. Jos pystyy osoittamaan osaamisensa, miksi pitäisi jo osattua asiaa opiskella uudelleen? Kertaus on opintojen äiti, mutta rajansa kaikella.

Osaamisperusteisesta arvioinnista on erinomainen esimerkki näyttökokeet, joissa osoitetaan osaamista. Miksi opettaa esimerkiksi hitsausta osaavalle henkilölle hitsaamista vuositolkulla, jos hän hallitsee asian valmiiksi? Jos pystyy osoittamaan osaamisensa, niin pätevyyden voi saada osaava henkilö hyvinkin nopeasti.

1 kommentti:

  1. Numeerisessa arvioinnissa (opintojakson loppuarvosana) on vaikeaa olla tasapuolinen. Usein numeroa annettaessa huomioidaan monta asiaa: esim. koepistemäärä, harjoitustyö/-tehtävät, aktiivisuus tunneilla, ..
    Arviointi pitäisi tehdä siten, että vain osaaminen vaikuttaa - Ei ulkoinen olemus, käyttäytyminen, henkilökemia tms. Osaamisperusteisuus vielä tekee arviointia monimutkaisemmaksi.

    VastaaPoista