Oppituntien teemat olivat seuraavat:
Työelämälähtöisyys
Työelämäosion tarkoituksena on se, että opettajaopiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää työelämälähtöistä oppimista yhteisöllisesti toisten opettajien, opiskelijoiden, työelämän ja muiden sidosryhmien kanssa. Opettajaopiskelija mieltää työelämälähtöisyyden oman toimintansa ohjaavaksi periaatteeksi.
Ydinsisältö:
1. Mitä ja millaisia ovat työelämälähtöiset oppimisympäristöt?
2. Miten työelämälähtöistä oppimista ohjataan?
Erityiskasvatus
Opiskelija osaa kuvata, miten ammatillinen erityisopetus toteutuu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Hän osaa paikantaa ja soveltaa ammatillisessa koulutuksessa erityisopetuksen järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä. Opiskelija osaa käyttää erityisopetuksen peruskäsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa laatia ja toteuttaa henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS) moniammatillisessa työryhmässä.
Ydinsisältö:
1. Miten erityisopetus järjestetään ammatillisessa koulutuksessa ja ammatillisella korkea-asteella?
Kestävä kehitys
Opiskelija osaa kuvata kestävää kehitystä ekologisesta, taloudellisesta, kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Hän osaa arvioida organisaationsa arvoja ja toimintatapoja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ammatillisena opettajana.
Ydinsisältö:
1. Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
2. Miten kestävää kehitystä toteutetaan oppilaitoksissa?
Yrittäjyyskasvatus
Opettajaopiskelija ymmärtää opiskelijansa sisäisen yrittäjyyden vahvistumisen merkityksen yrittäjäksi kehittymisessä. Hän osaa kehittää ja toteuttaa oman alansa oppimisympäristöjä sekä toteuttaa arviointia niin että ne vahvistavat
yrittäjyyden potentiaalia.
Ydinsisältö:
1. Millaisilla opetus- ja arviointimenetelmillä vahvistat opiskelijan sisäisen yrittäjyyden kehittymistä?
2. Miten yrittäjyyskasvatusta ja sen tavoitteita tulee toteuttaa ammatillisessa koulutuksessa?
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Opettajaopiskelija ymmärtää kulttuuritaustan vaikutuksen ihmisen toiminnassa, osaa osaltaan tukea opiskelijoidensa kotoutumista uuteen ympäristöön, sekä tietää miten ohjataan monikulttuurisen opiskelijaryhmän oppimista. Opettajaopiskelija tuntee oppilaitoksen kansainvälisten toimintojen eri osa-alueet ja kykenee edistämään
omaa sekä opiskelijoiden kansainvälistymistä.
Ydinsisältö:
1. Miten monikulttuuriselle opiskelijaryhmälle luodaan hyvät oppimisen edellytykset?
2. Miten eri tavoin ammatillinen oppilaitos harjoittaa kansainvälistä toimintaa?
Oma osuus: Kestävä kehitys (KEKE)
Minulle ja työparillemme valikoitui aiheeksi kestävä kehitys. Teimme tehtävään liittyen ryhmän toimintaperiaatteet, toteutussuunnitelman ja varsinaisen opetusmateriaalin.Toimintaperiaatteet
Opiskelijat kantavat yhteisesti vastuun oman teemaryhmänsä toiminnasta. Toimintaperiaatteista, tehtävien ajoituksesta, työnjaosta ja vastuualueista sovitaan yhteisesti. Teemaryhmä kirjaa ja palauttaa toimintaperiaatteet APE materiaaleihin ensimmäisenä lähipäivänä. Mukaan liitetään ryhmien jäsenten nimet ja yhteystiedot.KEKE-ryhmä
Ryhmän jäsenet: yhteystiedot (jätetty pois julkisesta materiaalista)
Ryhmä käyttää työkaluina AC, sähköposti, Google Drive, matkapuhelin / SMS. Periaatteena on, että kumpikin ottaa vastuun tekemisestä ja Google Drive työkalun kautta voi seurata työn edistymistä sekä lisäksi kaksi virtuaalista tapaamista AC-työkalun avulla.
Tehtävien ajoitus
5.11. Toteutussuunnitelma ja ryhmän toimintaperiaatteet valmiit.
9.11. AC-sessio, jossa synkronoidaan tilanne
16.11. AC-sessio, jossa synkronoidaan tilanne
25.11. Opetussessio
Työnjako ja vastuualueet
Työnjako ja vastuualueet selviät myös toteutussuunnitelmasta. Kestävän kehityksen teoriaosuus on jaettu siten, työparini (nimi jätetty pois julkisesta materiaalista) vastaa ekologisesta, taloudellisesta näkökulmasta ja Jari-Pekka kulttuurisesta ja sosiaalisesta.
Työparini (nimi jätetty pois julkisesta materiaalista) vastaa opetussession YTO-palapeli -osuudesta ja Jari-Pekka ryhmätyö -osuudesta. Muilta osin vastuu yhteinen.
Tavoite
Opiskelija osaa kuvata kestävää kehitystä ekologisesta, taloudellisesta, kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Hän osaa arvioida organisaationsa arvoja ja toimintatapoja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ammatillisena opettajana.
Ydinsisältö:
1. Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
2. Miten kestävää kehitystä toteutetaan oppilaitoksissa?
Toimintasuunnitelma
Teeman osaamistavoitteet ja ydinkysymykset Opiskelija osaa kuvata kestävää kehitystä ekologisesta, taloudellisesta, kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Hän osaa arvioida organisaationsa arvoja ja toimintatapoja kestävän kehityksen näkökulmasta.Opiskelija osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita ammatillisena opettajana.
Ydinsisältö:
1. Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan?
2. Miten kestävää kehitystä toteutetaan oppilaitoksissa?
Oppimateriaali / kirjallisuus
Mitä materiaalia on käytetty aiheeseen perehtymisessä ja opetuksen suunnittelussa? Esim. kirjallisuus, haastattelut, videot jne.
Suurin osa oppimateriaalista löytyy sähköisesti internetistä:
Ympäristöministeriön määritelmä kestävästä kehityksestä: http://www.ym.fi/fiFI/Ymparisto/Kestava_kehitys
OKKAsäätiö: Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi: http://www.koulujaymparisto.fi/index.php?id=1
Kärppä, J., Laurila, T. & Lundgren, K. 2009. Kestävää ammatillista koulutusta. (ISBN 9789521341472 (pdf). Helsinki: opetushallitus. http://www.oph.fi/download/113646_Kestavaa_ammatillista_koulutusta_07092009_web_lock.pdf
kepa.fi (Kepa on asiantuntijaorganisaatio ja suomalaisten kehitysyhteistyötä tekevien järjestöjen
kattojärjestö) https://www.kepa.fi/toiminta/kampanjatjavaikuttaminen/kansainvalisetkokoukset/2012/rioyk/kestavakehitys
Oulun Konservatorion strategia: Vastuu kestävästä tulevaisuudesta
Honkuri, M., Koivistoinen, A., Savolainen, S., Viljanmaa, T., Kurkela, L. & Koukkari M. 2012. Kestävä kehitys ammatillisen opettajan työssä. http://www.oamk.fi/amok/docs/amok_keke_opettaja.pdf
Savoniaammattikorkeakoulu http://portal.savonia.fi/amk/fi/tutustusavoniaan/yhteiskuntavastuu/kestavakehitys
Opetusmateriaali
Teemaryhmän itse laatima ja opetuksessa käytettävä opetusmateriaali. Esim. video, prezi, powerpoint, opetuksen aikana käytettävät oppimistehtävät jne. Materiaali tallennetaan mahdollisuuksien mukaan Optimaalustalle. Powerpoint, yto-palapelin ja ryhmätyön tehtävänanto.
Osaamisen varmistaminen
Miten opetuksen toteutuksessa varmistetaan kaikkien osallistuminen ja oppiminen? Ryhmätyöskentelyn avulla oppijat saavat itse paneutua sekä KEKE teemaan yleisesti että oman alan kestävän kehityksen periaatteisiin.
Tällä tavalla jokainen oppija saa itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Oppitunnin luentoosuudet ovat aktivoivia (esim. kysymysten kautta), jotta voidaan tarkistaa, että oppimista todella tapahtuu. Oppitunnin lopussa kerrataan mitä on opetettu, jotta osaaminen voidaan todeta.
Kuvaus lähiopetuksen (2x45 min.) etenemisestä: opetuksen sisältö, aikataulutus. Kuvaus opetuksen sisällöstä ja käytettävistä opetusmenetelmistä, tarvittavista välineistä ja
vastuuhenkilöistä.
Opetettavan teeman tavoitteet (5 min.) Teeman tavoitteisiin perehtyminen: Tiedän kuinka löydän oman oppilaitokseni kestävän kehityksen tavoitteet ja kuinka käytän sitä opetuksessa. Ymmärrän mitä KEKE tarkoittaa. (PowerPoint).
Kestävä kehitys käsitteenä (10 min.) Luento: kestävän kehityksen määritelmä (YK:n Ympäristö ja kehityksen maailman komissio 1987 ).
YTO-palapeli (15 min. asiantuntijaryhmissä) Oppijat jaetaan neljään ryhmään: sosiologinen, taloudellinen kulttuurinen, ekologinen teemaryhmät. Mitä kestävällä kehityksellä tarkoitetaan kyseisen neljän teeman osalta.
YTO-palapelin purkusessio (15 min.)
Käydään läpi asiantuntijaryhmien lopputulokset kotiryhmissä (10 min.) Lopuksi, lyhyt yhteinen pohdinta KEKE:stä (5 min.)
Luento: Esimerkkejä oppilaitosten KEKE soveltamisesta (5 min.)
Käytännön esimerkkejä oppilaitosten KEKE-sovelluksista.
Ryhmätyö: Miten kestävää kehitystä toteutetaan oppilaitoksissa? (15 min. + 20 min.)
Jaetaan ryhmät koulutusalan mukaisesti: tekniikanala, sosiaali- ja terveysala, kultturiala, kasvatustieteet, turvallisuusala. Oppijat saavat käyttää mitä tahansa välineitä tiedonhankintaan (tietokone / kännykkä). Tarkoituksena on kartoittaa oman alansa oppilaitosten toteutuksia KEKEn osalta ja lopuksi esittää tulokset koko ryhmälle.
Luento: Yhteenveto (5 min.)
Mitä kestävä kehitys tarkoittaa ja miten sitä käytetään oppilaitoksissa. Miten KEKEä voi edelleen kehittää? Kysymyksiä oppijoille → menikö opetettu asia perille
Oppitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa käytimme niitä menetelmiä, mitä olimme oppineet APE 1-9 sessioissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti