maanantai 14. syyskuuta 2015

8. päivä - Opetussuunnitelmat ja opetuksen suunnittelu

Aamun avaus / aktivointi

Aamu aloitettiin aktivoimalla opetusryhmä. Homman nimi oli seuraava:
  1. Ensimmäinen oppilas/opettaja kertoi kesästään yhdellä sanalla.
  2. Seuraava oppilas kertoi edellisen opiskelijan nimen ja hänen kertomansa sanan.
  3. Näin jatkettiin kunnes kaikki olivat päässeet kertomaan sanan.
  4. Tässä tuli kerrattua opiskelijoiden nimet ja jokainen pääsi sanomaan jotain.
  5. Viimeisimmät opiskelijat joutuivat pinnistelemään, että muistivat jokaisen edellä olleen nimen sekä hänen mainitsemansa sanan

MO-tehtävä

Päivän MO-tehtävässä käytettiin YTO-palapeli opetusmenetelmää.
  1. Palapelissä muodostetaan ensin kotiryhmät, jolla on sama tehtävä, joka on jaettu useampaan vaiheeseen, esim neljään.
  2. Toisessa vaiheessa siirrytään työryhmiin (asiantuntijaryhmät), jotka muodostuvat saman aiheen asiantuntijoista. Varsinainen pohdintatyö tapahtuu siis työryhmissä ja asiantuntijoille syntyy yhtenäinen syvä näkemys asiasta.
  3. Tämän vaiheen jälkeen palataan kotiryhmiin, jossa jokaisella jäsenellä on "täydellinen" tietämys omasta aiheesta ja he opettavat tämän tiedon oman kotiryhmänsä muille jäsenille. Tämän menetelmän avulla saadaan nopeasti hankittua syvällinen osaaminen koko ryhmälle samanaikaisesti.

Luento: "Miten käytän ja kehitän opetussuunitelmaa ammatillisena opettajana?"

Luennolla vastattiin kysymyksiin:
  • Mikä on osaamisperusteinen opetussuunnitelma?
  • Mitä ECVET tarkoittaa?
  • Miten opetusta suunnitellaan?
  • Mitä ydinaineanalyysi tarkoittaa?
xx

1 kommentti:

  1. Opetussuunnitelma (yleinen -> koulukohtainen -> ainekohtainen -> kurssikohtainen) on tärkein opetusta ohjaava väline. Oppikirjat, ym. ovat vain apuvälineitä toteuttamisessa.

    VastaaPoista