tiistai 23. kesäkuuta 2015

7. päivä - Opettajana ja opiskelijana ryhmässä

Tänään oli pari MO-sessiota aiheista:
  • Tunneäly opettajan pedagogisena osaamisena ryhmän ohjaamisessa
  • Miten rakennetaan yhdessä toimivaa työyhteisöä?
Kumpikin aihe käy muuhunkin kuin vain ammatillisen opettajan substanssiosaamiseen. Aiheet sisältävät käytännössä minkä tahansa ryhmän johtamisessa tai ohjaamisessa sekä jäsenenä olemisen taitoja.

Lisäksi käytiin läpi ryhmän/organisaation elinkaaren vaiheita. Ryhmän kehityskulku (Tuckman; käyttäytymistieteellinen näkökulma)

1. Muodostumisvaihe (forming) 
    • jäsenet samaistuvat johtajaan
    • halu olla jossain muualla kuin tässä ryhmässä
2. Kuohuntavaihe (storming)
    • vuorovaikutussuhteissa konfliktia
    • kritiikki kohdistuu johtajaan, ryhmän tehtävään, ulkoisiin olosuhteisiin tai yleensä ryhmässä olemiseen
    • ryhmän syntipukki -ilmiö
3. Yhdenmukaisuusvaihe (norming)
    • me-henki
    • yhteenkuuluvuuden tunne
    • erilaisuus sijoittuu ryhmän ulkopuolelle
    • esille tulleita ajatuksia ei kritisoida
4. Hedelmällisen yhteistyön ja toimivan yhteisöllisyyden vaihe (performing)
    • jäsenet hyväksyvät ja ymmärtävät toisiaan, mutta sietävät myös vihamielisyyttä ja konflikteja
    • riskinottoa ja intensiivistä vuorovaikutusta
    • ryhmän synergia ja merkitys on suurempi kuin jäsenten vuorovaikutusten summa
5. Lopetus (adjourning)
    • voimakkaita tunteita: surua, haikeutta, kiitollisuutta, eroahdistusta
    • lopetustyö tärkeää

Pohdintaa: Kokemuksia ryhmädynamiikasta ja ryhmäytymisestä

Jokainen ryhmä on erilainen. Ryhmän kehityskulku on kuitenkin lähes aina yllä esitellyn kaltainen. Ryhmän jäsenten taustat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, että kuinka kauan mikäkin vaihe kestää. Ryhmän johtajalla on suuri merkitys erityisesti ryhmän muodostumisen alkuvaiheessa. Ryhmän sääntöjen luominen auttaa konfliktien välttämisessä. Eri roolien määritteleminen on ratkaisevaa, jotta eri henkilöt eivät mene toisen tontille ja tällä vältetään turhia konflikteja. Roolien määritteleminen tuo myös turvaa henkilöille. Tehtävä roolista huolimatta ryhmän jäsenet tulevat ottamaan oman roolinsa ja asemansa ryhmässä.

1 kommentti:

  1. Sinulla on varmaan paljon kokemusta erilaisissa projektiryhmissä toimimisesta. Voisitko muistella ja kirjoitella mitä ongelmia ryhmien toiminnassa on ollut ja miten ryhmän ohjaaja olisi voinut toimia ongelmien ratkaisemiseksi. Samoja ongelmia esiintyy varmaan myös opetusryhmissä ja pienryhmätyöskentelyssä.

    VastaaPoista