Oppimiskäsityskirjoitelma
Tehtävänanto:Kirjoita lyhyt kuvaus (1-2 sivua) omasta oppimiskäsityksestäsi. Voit hyödyntää seuraavia kysymyksiä:
• Mitä mielestäsi oppiminen tarkoittaa?
* Miten itse opit parhaiten ?
• Miten mielestäsi ihminen oppii parhaiten?
• Miten opetat omaa alaasi?
• Miten omaa alaasi oppii parhaiten?
• Miksi oppimista tapahtuu, miksi ei tapahdu? jne.
Kirjoita kuvaus arkikielellä mahdollisimman konkreettisesti ja havainnollisesti. Voit kuvata opettajan toimintaa, opiskelijoiden toimintaa, oppimisympäristöä, opetuksen tavoitteita, jne. Lisää kirjoitukselle informatiivinen kansilehti.
Palauta oppimiskäsityskirjoitelmasi osana blogiasi.
Jos olet tehnyt muualla kuin Optimassa blogia, merkitse portfoliokansiosi esittelysivulle selkeästi kirjoitukseesi johtava linkki.
Oppimiskäsityskirjoitelmasi esittelet ryhmän yhteisessä
tilaisuudessa (PoFo1-pysäkki), ja siitä annetaan suullinen
vertaispalaute pareittain. Valmistaudu myös itse antaamaan palaute
vertaisparillesi. Vertaisarvioinnissa voi kiinnittää huomiota esim.
seuraaviin asioihin: Miten hyvin kirjoitelma vastaa tehtävän antoa
?, Millainen kuva kirjoittajalla on oppimisesta? , Sisällön
arviointi/kritisointi. Muista että arvioinnin on oltava asiallista
ja kannustavaa (esim. "hampurilaismalli").
Oppimiskäsityskirjoitelmani
Mielestäni oppiminen tarkoittaa uuden
asian ymmärtämistä ja omaksumista sekä soveltamista aikaisemmin
opittuun asiaan nähden. Sanotaan, että ”tieto lisää tuskaa”.
Oppimisen kannalta voidaan ajatella, että mitä enemmän tietää –
sitä paremmin ymmärtää kuinka vähän oikeastaan tietääkään.
Itse opin parhaiten ymmärtämällä
ensin vastauksen kysymykseen ”miksi?” ja sitten tekemällä asian
käytännössä eli ”miten?”. Vastaus kysymykseen ”miksi?”
motivoi minua oppimaan varsinaisen asian eli ”miten?”.
Mielestäni jokaiselle ihmiselle on
varmasti oma yksilöllinen parhaan oppimisen metodi. Joku oppii
tekemällä, toinen lukemalla. Kolmas oppii kertaamalla ja neljäs ei
oikein mitenkään. Haastavinta tällöin on saada ryhmässä
jokaiselle se oma oppimisen malli ja toteuttaa se.
Omaa alaa opetan siten, että selvitän
ensin ryhmälle sopivimmat oppimismenetelmät. Pyrin toteuttamaan
ryhmälle sellaisia oppimisen menetelmiä, jotka sopivat
mahdollisimman monelle oppijalle. Erityisiä menetelmiä
tarvitsevalle pyrin tarjoamaan niitä.
Omaa alaani oppii varmasti parhaiten,
mikäli oppii ymmärtämään pyramidimaisesti ensin pohjatiedot eli
”miksi?” ja sen jälkeen toteuttamalla kerros kerrokselta
”miten?”. Omalla alallani tarvitaan laajat pohjatiedot, jotta voi
toteuttaa käytännön sovelluksia aiheeseen liittyen. Pyramidin
huippua ei voi saavuttaa, mikäli kerroksia jää välistä.
Lopputuloksena olisi epäsymmetrinen pyramidi eli ei haluttu
lopputulos.
Mielestäni oppimisen tärkein väline on motivaatio. Mikäli motivaatiota oppimiselle ei ole, luulen että opittu asia unohtuu heti tentin, kokeen tai näytön jälkeen. Motivoitunut oppija sisäistää opitun pitkäkestoiseksi tarpeeksi ja pystyy soveltamaan opittua oppiessaan aina uutta.
Mielestäni oppimisen tärkein väline on motivaatio. Mikäli motivaatiota oppimiselle ei ole, luulen että opittu asia unohtuu heti tentin, kokeen tai näytön jälkeen. Motivoitunut oppija sisäistää opitun pitkäkestoiseksi tarpeeksi ja pystyy soveltamaan opittua oppiessaan aina uutta.
Mielestäni opettajan rooli oppijan
motivaattorina korostuu varsinkin siinä vaiheessa kun oppija ei ole
vielä saanut vastausta kysymykseen ”miksi?”. Opettajan
toiminnalla voidaan ratkaisevasti vaikuttaa siihen, että haluaako
oppija oppia asiaa vai ei. Opettaja voi pahimmillaan de-motivoidan
oppijan siten, ettei oppija halua tietää ”miksi?”. Toisaalta
opettaja voi motivoida oppijaa niinkin pitkälle, että oppija haluaa
tietää ”miksi?”, kuitenkin siten ettei oppija halua edetä
vaiheeseen ”miten?”. Tällöin oppiminen saavuttaa vaiheen, missä
opittu asia unohtuu oppijalta heti kun tarve muistaa asia loppuu.
Esimerkiksi kokeen, tentin tai näytön jälkeen. Parhaimmillaan
opettaja saa oppijan motivoitua niin hyvin, että oppija haluaa
”miten?” vaiheen jälkeen soveltaa opittua monin eri tavoin ja
muistaa opitun pitkään.
Mielestäni oppijoiden toiminta voi
olla myös ratkaisevaa toisten oppijoiden oppimisen kannalta. Oppijat
voivat motivoida toisiaan monin eri tavoin. Terve kilpailu oppijoiden
välillä luo motivaatiota. Hyvä ryhmähenki ja yhteinen vastuu
oppimisesta lisää mielestäni myös motivaatiota ja parantaa
oppimistulosta.
Toisaalta oppijoiden toiminta voi
ratkaisevasti myös tuhota yhden tai useamman oppijan motivaation ja
täten oppimistulokset voivat olla huonot. Motivaation tuhoamiseen on
monia keinoja, kuten kiusaaminen, vähättely, sovituista säännöistä
poikkeaminen, aikataulujen pettäminen, luvatun pettäminen,
valehtelu jne.
Oppijoiden toiminta voi myös tuhota
opettajan motivaation ja tällöin on melko varmaa, että oppijat
eivät tule saamaan parasta mahdollista motivointia ja oppiminen jää
yksilöiden omalle vastuulle itseoppimalla. Esimerkkinä tästä
voisi olla ryhmä oppijoita, jotka eivät noudata opettajan ohjeita
tai eivät saavu paikanpäälle sovittuna ajankohtana.
Erilaiset oppimisympäristöt
vaikuttavat myös erilaisiin oppijoihin eri tavoin. Toinen oppii
paremmin rauhallisessa, passiivisessa ympäristössä ja toiselle on
tärkeää olla aktiivisen hälinen keskellä. Luokkaympäristö
suorine pulpettiriveineen voi motivoida jotakuta, kun taas
oppilaitoksen käytävät ja sohvaryhmät voivat olla toiselle
otollisempi ympäristö. Nykyaikana yleistyvät erilaiset
virtuaaliset oppimisympäristöt, jolloin oppijat ja opettajat
tapaavat toisensa fyysisesti etäällä toisistaan mutta ovat
yhteydessä äänen ja kuvan avulla. Virtuaalinen oppimisympäristö
takaa jokaiselle oppijalle haluamansa fyysisen ympäristön, mutta
ongelmaksi voi koitua ettei näe kanssa oppijoiden ja opettajan
ilmeitä ja eleitä.
Oikeanlaisen oppimisympäristön
valinta voi edesauttaa motivointia ja sitä kautta oppimista.
Väärällä valinnalla voidaan toisaalta tuhota oppimisen
edellytykset.
Opetuksen tavoitteiden pitäisi
mielestäni vastata kysymykseen ”miksi?”. Tällöin oppija voi
ymmärtää opitun asian suhteen käytännön sovellukseen ja
vaikkapa työelämän tarpeeseen opittavaan asiaan liittyen.
Oppimiskäsityskirjoitelma on ladattavissa pdf muodossa OneDrive pilvipalvelusta osoitteesta http://1drv.ms/1GGVhvm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti