maanantai 15. kesäkuuta 2015

5. päivä - Oppiminen, ohjaus ja oppijan tuntemus

Päivän aikanan pohdittiin "Miten ohjaan oppimista ammatillisena opettajana?"

Ydinkysymyksiä

Mitä on oppiminen?
Millaisia oppimisnäkemyksiä on?
Miten oppimista ohjataan?
Mikä merkitys oppimistrategioilla on oppimisen ohjaamisessa?

Päivän aikana oli myös neljä (4) MO-sessiota:
  • Bahavioristinen oppimiskäsitys
  • Kognitiivinen oppimiskäsitys
  • Konstruktiivinen oppiminen
  • Kokemuksellinen oppimiskäsitys
    • Koltin kehäteoria
    • Syklinen malli
    • Prosessi
    • Reflektio

Oppijan oppimisprosessi

Oppimisprosessissa on tärkeää huomioida oppijoiden lähtötaso. Lähtötason selvittämisessä tulee kartoittaa oppijoiden oma tuntemus lähtötasosta.

Opetettavan ryhmän lähtötaso tulee ottaa huomioon suunniteltaessa opetusmenetelmiä. Opetettavan aiheen sisältö ja tavoitteet tulee olla selvät oppijoille. Oppijoiden motivaatio ratkaisee oppimisen lopputuloksen. Oppimateriaalit ja välineet valikoituvat käytettävissä olevan ajan ja tilan sekä ryhmäkoon mukaisesti.

Oppimisen tavoitteet tulevat usein suoraan opetussuunnitelmasta ja osaaminen tulisi jollakin tavoin todeta tai mitata. Opettajan valmiudet käyttää eri menetelmiä kasvavat, mikäli uskaltaa kokeilla monipuolisesti eri opetusmenetelmiä. Kokemuksen perusteella löytyy sitten ne parhaat menetelmät jokaiseen tapaukseen erikseen.


2 kommenttia:

  1. Otsikossa pitäisi olla oppijan tuntemus (ei asiantuntemus). Opetuksen suunnittelun lähtökohtana on oppijan tuntemus (opiskelijoiden lähtötaso, motivaation taso, arvostus/suhtautuminen oppisisältöön, kyvyt, kenellä erityisen tuen tarve,..).
    Jos esimerkiksi opetus "menee yli hilseen" suurimmalla osalla, tai annetut tehtävät ovat ylivoimaisen työläitä, niin lähtötaso tai opiskelijoiden resurssit on arvioitu väärin opetuksen suunnittelussa. Oppimista on seurattava koko ajan ja pidettävä vaatimukset sopivalla tasolla. Jos ei yhtään tule onnistumisen/ymmärtämisen kokemuksia, niin motivaatio katoaa ja oppimista ei tapahdu.

    VastaaPoista
  2. Voisit vielä kirjoitella tähän vähän lisää: Voisit vaikka purkaa tekstiksi päivän dioissa olleen kaavion oppilaan ohjausprosessista (tulee kerrattua ja jää mieleen).

    VastaaPoista