tiistai 2. kesäkuuta 2015

2. päivä - ammatillinen opettajuus: Arvo-osaaminen

2.6.2015

Päivä alkoi orientoitumisella opiskelupäivään. Tehtävänämme oli laatia APE 1 opiskelijaryhmälle säännöt, jotka kulkevat ryhmän mukana opintojen ajan.

Ensin pohdittiin yksin, että mitkä kaksi tärkeää asiaa kuuluisivat olla säännöissä. Seuraavaksi mietittiin samaa asiaa pareittain. Sitten siirryttiin 4 hengen rymiin keräämään 4 sääntöä kasaan. Lopuksi mietittiin koko porukalla 6 sääntöä koko ryhmälle. Alla olevassa kuvassa näkyy lopputulos.



Päivän aikana käytiin myös seuraavat asiat läpi
  • Prosessiportfolio opettajan pedagogisissa opinnoissa
  • Ammatillisen opettajan osaaminen: Millaista osaamista tarvitsen ammatillisena opettajana? 
  • Kirjoita kirje APE – Oulu 1 -ryhmälle ja
    tuutoreille (ohjeet alla).
    • palautus ties mihin mennessä!?
  • Osaamisen itsearviontikysely
    • palautus 2.6.2015 iltaan mennessä!
  • HOPS (Henkilökohtainen opintosuunnitelma)
    • HOPS palautus 24.6. mennessä!   
  • Oppimiskäsityskirjoitelma (ohjeet alla).
    • Oppimiskäsityskirjoitelma palautus 17.6. mennessä!  
    • Oppimiskäsityskirjoitelman suullinen vertaispalaute 18.6. (AC-istunto verkossa)
----------------------------------------------------------------------------

Oppimiskäsityskirjoitelma

Kirjoita lyhyt kuvaus (1-2 sivua) omasta oppimiskäsityksestäsi. Voit hyödyntää seuraavia kysymyksiä:
• Mitä mielestäsi oppiminen tarkoittaa?
• Miten mielestäsi ihminen oppii parhaiten?
• Miten opetat omaa alaasi?
• Miten omaa alaasi oppii parhaiten?
• Miksi oppimista tapahtuu, miksi ei tapahdu? jne.

Kirjoita kuvaus arkikielellä mahdollisimman konkreettisesti ja havainnollisesti. Voit kuvata opettajan toimintaa, opiskelijoiden toimintaa, oppimisympäristöä, opetuksen tavoitteita, jne. Lisää kirjoitukselle informatiivinen kansilehti.

Palauta oppimiskäsityskirjoitelmasi osana blogiasi.
Jos olet tehnyt muualla kuin Optimassa blogia, merkitse portfoliokansiosi esittelysivulle selkeästi kirjoitukseesi johtava linkki.

----------------------------------------------------------------------------

On vuosi 2018. Kirjoita kirje APE – Oulu 1 -ryhmälle ja
tuutoreille. Liitä kirje Blogiisi. Olet näin muodostanut tavoitteet opiskeluusi ja opintoihisi.
Mihin tiesit sitoutuvasi aloittaessasi ammatillisen opettajan opinnot amokissa 2015?
Mikä oli haaveesi ja tavoitteesi ammatillisiin opintoihin?
Miten saavutit tavoitteesi?
Millaisia uhkia ja sudenkuoppia kohtasit opintopolullasi?
Miten siitä huolimatta selviydyit, millaisia
selviytymisstrategioita käytit?
Mihin asioihin olet itsessäsi erityisen tyytyväinen opintojen
loppuunsaattamisessa?
Millaista kiitosta haluat antaa APE -ryhmäsi opiskelijakavereille ja tuutoreille?


----------------------------------------------------------------------------

Ammatillisen opettajan osaamista käsiteltiin pienryhmissä ja meidän ryhmän aiheena oli ammatillisen opettajan arvo-osaaminen. Pienryhmämme lopputulos on nähtävillä alla:

1 MITEN ARVOIT OMAA ARVO-OSAAMISTANNE?

Arvo-osaaminen on laaja käsite. Vahvinta osa-aluettamme on perus käyttäytymismallien noudattaminen ja tunteminen.Tärkeitä perusarvoja ovat:
  • Rehellisyys
  • Käyttäytymismallit
  • Tasa-arvoisuus
  • Suvaitsevaisuus ja erilaisuuden kunnioittaminen
  • Luotettavuus ja vastuullisuus omassa työssään
  • Oikeudenmukaisuus

Eri kulttuuritaustaisten ja uskontokunnista tulevien ihmisten arvojen ja toimintamallien tunteminen on haasteellista. Haasteena on myös se, että opettajan pitää seurata aikaansa ja opettajuuteen liittyvää arvokeskustelua aktiivisesti. Opettajan omaa henkilökohtaista arvomaailmaa ei voi tuoda julki opetustyössä, vaan opettajan on työssään oltava työssään arvomaailmaltaan arvoneutraali. 

KONKREETTISIA ESIMERKKEJÄ 
  • Liikennekoulun opettaja ei retostele ajo-oppilailleen raskaalla kaasujallaan tai sakoillaan.
  • Opettaja ei tuo julki mitään henkilökohtaisia mielipiteitään esimerkiksi sukupuolisen tasa-arvon suhteen.
  • Opettaja on suvaitseva ja arvoneutraali, antaen oppilaalle mahdollisuuden tuodan esille omat mielipiteet. Esimerkiksi opettajan täytyy hyväksyä oppilaan homoseksuaalisuus.
  • Opettaja kohtelee tasa-arvoisesti kaikkia vähemmistöjä ja etnisiä kansanryhmiä.
  • Esimerkin voimakkuus. Opettaja on käytöksellään esimerkillinen ja on näin hyvä malli oppilaille. 

2 MITEN EETTISYYS/ARVO-OSAAMINEN NÄKYY AMMATILLISEN OPETTAJAN TYÖSSÄ? 

Opettajan eettisyys korostuu esimerkiksi hoitoalalla. Tekniikan puolella moraalikäsitys korostuu jo esimerkiksi arkhimedeen valassa, jossa arvot ovat huomattavasti kovempia. Esimerkiksi insinööri alalla ei harjoitustyönä rakennella pommeja ja romahtavia siltoja.

Ammatillisen opettajan ammatillinen tausta ohjaa jo automaattisesti arvo-osaamista. Esimerkiksi terveydenhuoltoalalta työelämästä ja koulutuksesta tulee automaattisesti mukaan humaanit arvot. (eettisyys ja ihmisarvon kunnioittaminen)

1 kommentti:

  1. Esimerkit oikein hyviä. Tuo kirje -tehtävä oli vain yksi aihe, josta voi kirjoittaa kakkospäivän blogiin halutessaan.

    VastaaPoista